luni, 9 noiembrie 2009

Pictura Egipteana

Pictura egipteana are rolul de a decora interiorul templelor , al palatelor si al mormintelor . Pictura se confunda la inceputurile artei egiptene cu relieful . Treptat , pictura murala capata o amploare speciala si ia locul reliefului . Se practica tehnica frescei , iar scenele sunt asezate in frize pe toata suprafata peretelui de la sol la tavan .
La fel ca arhitectura si sculptura, si pictura egipteana era subordonata unei ideologii religioase sau politice. Ca atare, trebuia sa respecte traditia si canoanele respective. Uneori pictorul si-a permis unele derogari de la traditionalele canoane. Dar o perpetua evadare, artistul a cautat-o si a gasit-o in perfectiunea executiei. Si aceasta este ceea ce constituie farmecul artei egiptene. Desi integrat in categoria mestesugarilor, artistul se bucura totusi de o oarecare consideratie mai ales ca facea parte din randurile scribilor. Adeseori pictorul era o persoana foarte culta; unii pictori au cultivat cu succes si poezia. Dar cu toata preocuparea propriu-zis estetica in practica artei sale, pictorul nu uita scopul utilitar religios al artei sale .
Ca in cazul reliefului , tematica este foarte bogata , cu scene variate din viata cotidiana ( banchete, dansuri , intreceri sportive , diferite ocupatii etc.) . Functioneaza legea frontalismului si uneori hieratismul . personajele sunt statice sau surprinse in diferite miscari in functie de actiunea desfasurata . Se incearca o incadrare in perisaj si chiar o asezare pe etaje a personajelor pentru a sugera adancimea . Desenul este precumpanitor , linia neagra contureaza accentuat formele , culorile sunt asezate in pata uniforma , fara nuantari care sa dea impresia de volum . ca si la relief , se observa o diferenta intre simplitatea si schematismul reprezentarilor umane si corectitudinea si multimea detaliilor in redarea animalelor .
In Regatul de Mijloc se observa aparitia unor elemente simbolice sau magice si diversificarea paletei cromatice , folosindu-se , pe langa culorile primare , complemetarele ,
Contrastele de inchis-deschis si griurile colorate .
In Regatul Nou , cand fresca ocupa locul dominant in decorarea templelor , mormintelor si palatelor , se observa o modificare a culorilor care devin mai transparente , chiar nuantate , ceea ce confera o picturalitate nemaiintalnita pana acum .

Un comentariu: